Entrada destacada

Carta a un professor novell (Anton Aubanell)

A primer de carrera ens van posar un vídeo que em va encantar i vaig pensar tant de bo el tengui present durant tota la vida. Si som sincer...

diumenge, 15 de maig del 2016

Visita als ambients d'infantil

En la nostra carrera d’educació primària, ens han parlat moltes vegades sobre els ambients, però realment mai havia tengut l’oportunitat de poder veure’n cap. A l’escola on faig pràctiques “Miquel Costa i Llobera”, a infantil fan ambients. No és tot l’ensenyament a partir d’ambients, sinó que tenen uns dies reservats (dimecres a les darreres hores i dijous a primeres), els alumnes de 3,4, i 5 anys e s’ajunten en els ambients. Al principi de curs és “obligatori” passar per tots els ambients per tal que els alumnes coneguin com és cada ambient i després poden elegir lliurament quin ambient volen repetir.

Tenen set ambients diferents: 

-Ambient del joc simbòlic: on els alumnes tenen l’oportunitat de imaginar-se que són metges, farmacèutics, banquers, botiguers, es poden disfressar i així jugar entre ells o sols. D’aquesta manera, recreen situacions de la vida quotidiana, que observen moltes vegades als adults i així fomenten la seva creativitat i imaginació i a més ajuda a que l’alumne es conegui millor a si mateix i és vagi desenvolupant a poc a poc.

-Ambient de l’hort: primer l’ambient és dirigit ja que van a les pasteres on han plantat anteriorment i agafen les plantes, just el dia que vàrem anar a visitar-lo, agafaven ravenets, que les mestres ens van confessar que eren del supermercat, ja que els que havien plantat ells eren massa petits encara. Hem va sorprendre la innocència dels infants ja que no hi havia prou ravenets per a que tots els alumnes poguessin treure’n i el que em va fer molta gràcia va ser que la mestra els anava tornat a ficar a poc a poc i els alumnes no s’adonaven. Després a l’aula de l’hort tenen formigues, caragols, llimones, plantes aromàtiques entre d’altres coses per tal que els alumnes explorin.


-Ambient de construccions: tenen moltes fustes i cartons de diferents mides i formes i els alumnes van construint els que volen ja sigui en grup o individualment, i també tenen la possibilitat de jugar amb cotxets per damunt vies que monten ells mateixos.

-Ambient experimental: en aquest ambient els infants poden escollir entre moltes coses, com per exemple una taula de llum, un projector per tal de posar objectes damunt i que se reflecteixin, també tenen per experimentar amb el tacte, la vista amb calidoscopis. Un altre cosa que els hi agrada molt és una petita cova que monten abaix d’unes taules i estan a les fosques. També experimenten amb la flotació, la diferència entre fort i fluix…



-Ambient d’instal·lacions: aquest ambient em va semblar molt interessant ja que la mestra havia preparat una forma amb diferents materials, i els alumnes s’asseien al voltant i havien de dir que creien que era. Després el dibuixaven i ja era hora de jugar, el joc era com el joc simbòlic, però sense tenir el material pensat per aquest funció, potser uns fils ells feien que eren espaguetis o mitja pilota un plat, capell, fins i tot un tambor. Així fomenta molt la creativitat i imaginació dels infants com també les relacions socials ja que es solien ajuntar per grupets i compartien el material que els cridava més l’atenció.


-Ambient d’art: a n’aquest ambient els infants poden pintar amb diferents tipus de pintura, també poden fer petites escultures amb fang o plastilina. Ells trien que és el que volen fer, quin paper escollir i després disfruten de realitzar la seva obra d’art.

-Xerrim xerram: Aquest ambient, és més be un taller ja que la logopeda de l’escola els fa diferents exercicis per tal que exercitin les articulacions de la boca amb diferents aliments com xuxeries, coses de llepar, i també els fa bufar, em va cridar l’atenció que n’hi havia bastant que els costava bufar, fluix i fort. Per tant tot i que no sigui un ambient opino que els alumnes aprenen bastant amb aquest i que és necessari, després els deixa lliurement que experimentin amb diferents xiulets i coses per bufar.

La meva opinió sobre els ambients és una mica contradictoria ja que per una part em sembla molt bé que els alumnes aprenguin a partir dels seus descobriments, però trob que falta una part de treball en grup i també una part de reflexió on els alumnes puguin extreure els coneixements apresos i els seus companys també es puguin beneficiar d’aquest aprenentatge. A més opín que han d’estar molt ben muntats per tal que els alumnes realment aprenguin i no juguin simplement, és cert que si ho fan així només uns dies a la setmana dues horetes, pot ser molt adequat però s’hauria de veure si després ho relacionen amb les coses que fan a classe o no,… També els mestres han d’estar molt ben formats per tal de que els ambients siguin profitosos i efectius pels alumnes i han de deixar que ells puguin experimentar sense forçar-los a fer un tipus d’activitat.

Cal dir també que els ambients de l’escola que he observat, els alumnes no poden canviar d’ambient durant la sessió ja que les infraestructures no ho permeten. En canvi a altres escoles de Mallorca o al Martinet si que és factible canviar-se i repetir totes les vegades que vulguin els ambients, això també ho trob una mica “perillós” ja que moltes vegades ens agraden les coses que sabem fer, i per tant la majoria d’alumnes aniran al que ja coneixen i saben fer i no tant a altres llocs que els hi costi més, encara que a altres si que els agradarà aquesta repte.

Per tant, en la meva opinió, per tal que els ambients siguin efectius i beneficiosos per l'aprenentatge dels alumnes han d'estar molt ben preparats i han de tenir un moment de reflexió i els mestres que els duguin a terme han d'estar ben formats i conscienciats de la manera de treballar.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada