Entrada destacada

Carta a un professor novell (Anton Aubanell)

A primer de carrera ens van posar un vídeo que em va encantar i vaig pensar tant de bo el tengui present durant tota la vida. Si som sincer...

dimarts, 24 de maig del 2016

Com podríem millorar l'ensenyament-aprenentatge?


L’aprenentatge dels infants, és molt important i per això cal que sigui un aprenentatge significatiu i no purament memorístic ja que si és un aprenentatge simplement memorístic no perdurarà gaire. Hem d’ensenyar als alumnes a pensar, ser crítics i tenir valors, així com el respecte a altres persones i a tenir cura del que els envolta. Cal que ensenyem als alumnes estratègies de recerca de informació ja que avui dia hi ha moltíssima informació que es troba a internet, tot i que això pot ser beneficiós ja que es pot cercar molt fàcil i ràpidament, però també hem d’anar alerta ja que no tot la informació que hi ha a internet és certa. Per tant hem d’educar als infants per tal que tenguin la capacitat de diferenciar el tipus d’informació adequada. Per altra banda també cal educar als infants a partir dels seus interessos, experiències i la seva vida quotidiana ja que ho entendran molt millor i els motivarà més que si són coses que ni tan sols saben lo que són o els hi sonen molt llunyanes. Com més experimental, manipulatiu, visual i pràctic sigui el seu aprenentatge, més perdurarà, és a dir serà més significatiu.


Per tal de crear aquest aprenentatge significatiu cal trobar estratègies per poder donar cabuda a tots els alumnes, independentment de les seves característiques i habilitats, i que puguin desenvolupar al màxim les seves capacitats, però al seu ritme.


Dur a terme aquesta tasca no és fàcil ja que s’han de pensar activitats que siguin profundes, però també que siguin obertes i que respectin tots els ritmes d’aprenentatge. Una possible manera de treballar l’ensenyament-aprenentatge de manera significativa, podria ser l’aprenentatge cooperatiu ja que fomenta el treball en grup, l’interacció entre els companys, així com també la presa de decisions. 

L’aprenentatge cooperatiu és un grup de procediments d'ensenyament que parteixen de l'organització de la classe en petits grups mixtos i heterogenis on els alumnes treballen conjuntament de manera coordinada per resoldre tasques acadèmiques i aprofundir en el seu propi aprenentatge. Els germans David i Roger Jonhson, ho han definit com aquella situació d'aprenentatge en la qual els objectius dels participants estan estretament vinculats, de tal manera que cadascun d'ells "només pot assolir els seus objectius si i només si els demés aconsegueixen assolir els seus".

Cal esmentar que hi ha tres àmbits d’intervenció de l’aprenentatge cooperatiu A, B i C:

-Àmbit d’intervenció A: Cohesió de grup

-Àmbit d’intervenció B: El treball en equip com a recurs per aprendre

-Àmbit d’intervenció C: El treball en equip com a contingut a ensenyar. 

Aquests àmbits d'intervenció estan estretament relacionats ja que quan intervenim per cohesionar el grup (àmbit A) contribuïm a crear condicions necessàries, encara que no suficients, per tal que els alumnes treballin en equip (àmbit B) i vulguin aprendre, a més d'aprendre a treballar d'aquesta manera (àmbit C). El mateix passa quan utilitzam estructures cooperatives dins l'àmbit d'intervenció B, en realitat treballam també per cohesionar el grup (àmbit d'intervensió A) i a què els alumnes aprenguin a treballar en equip. I el mateix passa si posam èmfasi en l'àmbit d'intervenció C.





És a dir segons Pere Pujolàs l’aprenentatge cooperatiu és l'ús didàctic d'equips reduïts d'alumnes (el nombre oscil·la entre 3 i 5) per a aprofitar al màxim la interacció entre ells amb la finalitat de maximitzar l’aprenentatge de tots. Una característica essencial d’aquests equips –denominats equips de base– és la seva heterogeneïtat, en tots els sentits: gènere, motivació, rendiment, cultura…A més esmenta que els membres d'un equip d'aprenentatge cooperatiu tenen una doble responsabilitat: aprendre el que el professorat els ensenya i contribuir que ho aprenguin també els seus companys d'equip. I tenen a més una doble finalitat: aprendre els continguts escolars, i aprendre a treballar en equip, com un contingut escolar més. És a dir, cooperar per a aprendre i aprendre a cooperar...


Per què aprenentatge cooperatiu?

Segons l’IES Joan Amigó l'aprenentatge cooperatiu:

-Promou la implicació activa de l’estudiant en el procés d’aprenentatge.

-Redueix els nivells d’abandonament dels estudis.

-Permet aconseguir els objectius d’una educació integral.

-Permet l’aprenentatge independent i autodirigit

-Facilita el desenvolupament de l’habilitat per escriure amb claretat

-Facilita el desevolupament de la capacitat de comunicació oral

-Permet la preparació dels estudiants com a ciutadans i els prepara per al món del treball.



A més permet que els alumnes treballin conjuntament per aconseguir un mateix objectiu i al ser grups heterogenis, es crea un ambient de treball que es beneficien tots entre tots. Ja que hi haurà diversitat d’opinions, maneres de treballar i això crearà un aprenentatge més ric per a tots.






Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada