Entrada destacada

Carta a un professor novell (Anton Aubanell)

A primer de carrera ens van posar un vídeo que em va encantar i vaig pensar tant de bo el tengui present durant tota la vida. Si som sincer...

dissabte, 21 de maig del 2016

Aules UEECO

Les aules actualment anomenades aules UEECO (Unitat Educativa Específica en Centre Ordinari) és una modalitat d’escolarització destinada a aquells alumnes que presenten necessitats educatives especials, que necessiten suports molt individualitzats i específics, com també adaptacions curriculars significatives en pràcticament totes les àrees curriculars i  estratègies educatives molt diferenciades de la resta d’alumnes. Aquesta modalitat es pot dur a terme a primària i també secundaria, a infantil també se’n poden trobar tot i que no és gaire usual.


Les aules UEECO consten d’un mestre en educació especial o un de pedagogia terapèutica (PT) i d’un auxiliar tècnic  educatiu (ATE), i segons les necessitats dels alumnes també es podrà disposar d’un AL i d’un fisioterapeuta. A més si al centre no tenen orientador, hi anirà un de l’EOEP setmanalment. L’aula no podrà superar els 7 alumnes, i depenent de les característiques dels alumnes el nombre màxim disminuirà.

Dins aquestes aules es treballen les competències bàsiques del currículum, però amb algunes adaptacions i suports. A més, es prioritza la autonomia, comunicació i socialització dels alumnes com  la interacció personal, i també cal dir que s’intenta treballar el currículum però de manera diferent a la tradicional per tal que els alumnes tenguin més motivació i interès i puguin arribar als continguts més fàcilment. Cal remarcar també que es respecte el ritme de cada alumne i s’adapta la feina i els materials a les necessitats de cada un dels alumnes així intentant garantir el desenvolupament màxim de les capacitats dels alumnes. És a dir, s’intenta encaminar als alumnes cap a un futur on puguin gaudir d’una certa autonomia, creant situacions de la vida quotidiana per tal que aprenguin i es vagin acostumant al seu futur.

Cal dir també, que aquestes aules es troben dins un centre ordinari i per tant els alumnes tenen un grup de referència amb els quals assisteixen a algunes classes amb ells amb un suport d’un PT o ATE i si és necessari amb materials adaptats. Però així els alumnes es senten més integrants dins l’IES i tots en surten beneficiats d’aquesta interacció. Com més petits són els infants més bo de fer és les classes amb el grup de referència i a mesura que creixen, les dificultats també van augmentant i per tant és més difícil fer classes conjuntes amb el grup de referència, però per exemple a educació física se li sol donar molta importància ja que és la que fomenta més la integració a nivell social.

Va venir un mestre de l’aula UEECO de l’IES Port d’Alcúdia i ens va explicar moltes coses sobre aquest tipus d’educació, de com era el seu dia a dia, així com també de la situació actual d’aquestes aules de les Illes. 

Ens va explicar que el treball dins l’aula UEECO s’organitza amb tallers de:

-Matemàtiques
-Lecotescriptura
-Coneixement del Medi
-Cuina
-Artesania
-Jardineria
-Salut e higiene
-Educació emocional
-Informàtica
-Educació vial
-Jocs
-REFORT (programa d’Educació física)

A través d’aquest tallers, els alumnes van aprenent diferents coneixements com també es van desenvolupant, adquirint habilitats i autonomia com també interaccionant amb els seus companys d’aula i els mestres. Com es pot observar amb els noms dels tallers, treballen moltes coses de la vida quotidiana que els alumnes s’hauran d’enfrontar al seu dia a dia i així ja n’aprenen.

Finalment m’agradaria esmentar avantatges i inconvenients de les aules UEECO que ens va fer reflexionar el mestre que va venir a fer-nos la xerrada, com també alguns que vam arribar quan vam fer la dinàmica dels sis capells on cada grup ens havíem de posicionar sobre si era beneficiós crear una aula UEECO al nostre centre imaginari.

PROS

-L’aula UEECO és més inclusiva que un Centre Específic
-Els alumnes es poden integrar en qualsevol activitat ordinària que puguin realitzar amb les seves característiques.
-És treballen aspectes curriculars, però també l’autonomia personal, relacions socials, educació emocional, salut i higiene…
-Els alumnes reben suport, així com també dotació de material molt més adequat per a cada alumne que si fos a una aula ordinària.
-Estan millors atesos tant els pares com els fills que a una aula ordinària ja que són menys alumnes i estan més pendents.

CONTRES

-A vegades s’introdueixen alumnes que no tenen el perfil d’aula UEECO i per tant a una altre aula potser estarien millor ja sigui a un centre ordinari o a un específic depenent de les característiques.
-Fa falta moltíssima formació per part dels professors que treballen dins l’aula, però també pels altres docents del centre.
-Alguns professors tenen por de rebre els alumnes de les aules UEECO i els “rebutgen”.


En definitiva, les aules UEECO són una oportunitat per els alumnes que els sistema ordinari no els funciona i es troben en situació de risc i exclusió escolar ja que intenten evitar que aquests es quedin fora del sistema educatiu així evitant l’abandó escolar prematur.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada