Entrada destacada

Carta a un professor novell (Anton Aubanell)

A primer de carrera ens van posar un vídeo que em va encantar i vaig pensar tant de bo el tengui present durant tota la vida. Si som sincer...

dijous, 5 de maig del 2016

Parlem una mica sobre el TDAH

El meu grup de treball i jo ens va tocar aprofundir sobre el tema del TDAH i per tant trob que fer una entrada sobre el tema és una bona manera de compartir els resultats de la recerca realitzada.





Pel que fa al terme de TDAH no s’ha establit un concepte específic sinó que cada autor en té una visió diferent. Pel que hem pogut observar els tres símptomes principals que comparteixen la majoria d’autors són la disminució de l’atenció, la impulsivitat i la hiperactivitat. 

Una de les deficions que trob més clares és la de Barkley (1995) a Korzenoiwsk, C. & Ison M. (2008) i, Badía, I. R., Pujol, B. M., & Abril, B. M. (2006) que ho defineixen el trastorn de dèficit d’atenció i hiperactivitat (TDAH) com un desordre evolutiu de l’autoregulació de caràcter genètic, que implica problemes amb l’atenció sostinguda, el control dels impulsos i el nivell d’activitat. 

Els infants amb TDAH, com diuen Rodríguez-Salinas, Navas, González, Fiminaya i Duelo (2006) i Korzenoiwsk, C. & Ison M. (2008), tenen dificultats cognitives i emocionals com també dificultats per aprendre els continguts curriculars i per relacionar-se amb un grup de persones. Però, com hem sentit moltes vegades, per tal d’ajudar als infants cal fixar-se amb les seves fortaleses i no amb les seves febleses per això Gonzàlez de Mira (1997) a l’article de Korzenoiwsk, C. & Ison M. (2008) va explicar que els infants amb TDAH destaquen per tenir una gran capacitat enèrgica, una bona memòria visual i auditiva, sentit de l’humor, molta creativitat, com també per ser sensibles i compromesos amb les persones que estimen.

Com van observar Anastopoulos, Smith i Weiner (1998) a l’article de Korzenoiwsk, C. & Ison M. (2008), els infants amb TDAH solen experimentar sentiments de fracàs, incapacitat, baixa autoestima, desmotivació per aprendre, símptomes depressius, ansietat i un comportament oposicionista-desafiant. Segons Taylor, Chadawick, Heptinstall y Danckaerts, (1996) no hi ha dubte de que els nins amb TDAH provoquen alts nivells de expressió d’emocions negatives amb els seus pares que finalment s’associen amb el desenvolupament de problemes de conducta en l’adolescència.  Per entendre-ho millor podeu mirar aquest vídeo que parla sobre com es sent un infant amb TDAH



Avui en dia hi ha més infants diagnosticats amb TDAH que no pas fa uns anys. Ja que gairebé totes les que pertanyem al grup tenim algun nen amb TDAH a les nostres aules de pràctiques i en canvi quan anàvem a l'escola no recordam que cap nin tengues un diagnòstic d'aquests tipus, en tot cas a alguns companys els hi varen diagnosticar a l'adolescència.

Per altra banda també trob important reflexionar sobre que molts dels mestres realment necessiten més formació en quant a les possibles actuacions que podrien fer amb els infants amb TDAH, ja que sovint no saben com actuar i opten per l'opció de castigar-los o fins i tot suspendre-los, la qual cosa només els hi afectarà negativament.

Moltes vegades, no es té en compte a les aules el fet de que existeixen moltes adaptacions per aquests nens, algunes tant simples com apropar el nen a la taula del mestre i altres més complexes com establir una economia de fitxes o contractes de contingència. Encara així trobam que a moltes aules amb nins amb TDAH el mestre no té en compte totes aquestes adaptacions o intervencions que es poden dur a terme per tal d'ajudar-lo en el seu aprenentatge, o no té en compte que el nin amb TDAH és un infant amb un trastorn que necessita suport en certs aspectes com poden ser l'activitat acadèmica o les relacions amb els altres companys. Podríem dir que alguns mestres necessiten actualitzar la seva idea del TDAH per comprendre més quines necessitats tenen aquests infants.

Pel que fa a la formació que cal fomentar tant en els docents en general com també a les famílies és molt àmplia ja que hi ha molts d’estudis i informació sobre el tema per això trobam oportú comentar que aquí a Mallorca hi ha una associació creada per millorar l’atenció que reben els infants amb TDAH. Com també hi ha molts d’articles amb possibles pautes a seguir pels docents que tenen infants amb TDAH dins l’aula i aquí us n’enllaço un exemple que crec que està prou bé.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada