Entrada destacada

Carta a un professor novell (Anton Aubanell)

A primer de carrera ens van posar un vídeo que em va encantar i vaig pensar tant de bo el tengui present durant tota la vida. Si som sincer...

divendres, 27 de maig del 2016

Diferents maneres d'aprendre i ensenyar

A continuació us faré una mica de resum de les estratègies que hem anat treballant a l'assignatura i que les podrem utilitzar a les nostres futures classes per tal que els alumnes puguin aprendre millor.

APRENENTATGE COOPERATIU:

L’aprenentatge cooperatiu és un grup de procediments d'ensenyament que parteixen de l'organització de la classe en petits grups mixtos i heterogenis on els alumnes treballen conjuntament de manera coordinada per resoldre tasques acadèmiques i aprofundir en el seu propi aprenentatge. 

També s’ha definit com aquella situació d'aprenentatge en la qual els objectius dels participants estan estretament vinculats, de tal manera que cadascun d'ells "només pot assolir els seus objectius si i només si els demés aconsegueixen assolir els seus”.

-Cada alumne té un rol i una funció dins l’equip.

-A través del diàleg i reflexions es prenen decisions de manera consensuada.

-Interacció estimulant entre els companys que es regula entre ells (diversitat d’opinions).

-Cal fer revisions del funcionament per tal d’esbrinar si cal establir objectius de millora. 


Dins l’aprenentatge cooperatiu podem distingir tres àmbits d’intervenció:




-Àmbit A: Cohesió de grup

-Àmbit B: Treball en equip com a recurs per ensenyar.

-Àmbit C: Treball en equip com a contingut a ensenyar.









Àmbit A: Cohesió de grup

En aquest àmbit es treballa sobretot la cohesió del grup per això és fan dinàmiques de grup o d’equip, també es fan jocs de coneixement, cooperació amb els companys i dinàmiques de resolució de conflictes.

-Es pot treballar en gran grup, grups reduïts, parelles…i aquest poden ser grups estables o esporàdics.

Es realitzen aquest tipus de dinàmiques per tal de:

-Afavorir la relació entre els alumnes i el coneixement mutu.

-Per assegurar el consens en la presa de decisions

-Crear un ambient de classe adequat i favorable pel treball

Exemples: la pilota, l’entrevista, la meleta, el blanc i la diana, cercle d’amics…

Àmbit B: Treball en equip com a recurs per ensenyar

Garanteix la interacció entre tots els membres d’un equip a l’hora de treballar ja que han d’arribar a una resposta conjunta. Moltes vegades primer ho pensen individualment i després ho posen en comú i reflexionen per tal d’arribar a un consens.

-Es realitza a través d’estructures cooperatives ja siguin estables o esporàdiques, formades de manera homogènia o heterogènia.

Exemples: 1-3-4, llapis al mig, els quatre savis, lectura compartida..


Àmbit C: Treball en equip com a contingut a ensenyar

Dinàmiques de grup per despertar  l’interès per treballar en equip i demostrar la seva eficàcia.

-Es fan equips estables i heterogenis: Grups Base.

Utilitzen recursos o instruments per tal:
-d’afavorir l’organització interna dels equips, 
-planificar el treball en equip,
-treballar les habilitats socials.

Exemples: Joc de la NASA, el quadern de l’equip,…


PROJECTES

-El treball per projecte partix dels interessos dels infants (ja sigui proposada pel docent o pels infants)

-Es parteix del que ja saben i es té en compte que és el que volen saber, per anar planificant el procés

-Els errors es valoren de manera positiva ja que són part de l’aprenentatge.

-L’avaluació es duu a terme de tot el procés, i no només del producte final.

El paper del professor és de:

-Canalitzar  les respostes i organitzar els interessos.
-No ha d’anticipar respostes, només fa de guia i planteja preguntes
-Crear un clima d’implicació i interès per a tots.
-Fomenta la consciencia d’estar aprenent i proporciona reflexió (aprendre a aprendre)

Seqüència dels projectes:

1.Què sabem?
2.Què volem saber?
3.Planificar
4.Cercar informació
5. Comprensió de la informació (seleccionar, manipular, resumir, classificar…)
6.Expressió
7.Transferir o aplicar

ABP/APS: Aprenentatge servei

Metodologia que combina en una sola activitat l’aprenentatge de continguts, competències i valors ja que consisteix en realitzar tasques de servei a la comunitat. Treballant sobre necessitats real de l’entorn, amb l’objectiu de millorar-lo.

-És una metodologia que fomenta l’experiència, solidaritat i la participació. És una pedagogia activa i reflexiva.

-Educació formal i no  formal

-Aprenentatge multisensorial

-Coordinació entre les institucions educatives i entitats socials.

PREPARACIÓ
Per on començar?
Esbossar el projecte
Establir relacions amb entitats socials
REALITZACIÓ
Planificació amb el grup
Execució amb el grup
Cloenda amb el grup

AVALUACIÓ

Avaluació multifocal



FLIPPED CLASSROOM

Classe invertida: nova metodologia que fa capgirar la classe tradicional.

-Normalment es fa la teoria a casa i els alumnes aprenen per ells mateixos.

-La pràctica es fa a la classe:
-S’aprofita més el temps
-Entre tots es conten la teoria per tal que acabi de quedar clara i realitzen la pràctica.


RACONS

Permeten organitzar l’aula en petits grups, cadascun dels quals realitza una tasca determinada i diferent.

-A partir del joc es treballen molts de coneixements i habilitats.

-Alguns necessiten estar dirigits per el mestre, d’altres poden funcionar autonomament.

-Aprenen a treballar en equip, col·laborar i compartir coneixements entre els companys.

Per tant els racons aporten:
-Autonomia
-Aprenentatge dialògic
-Individualització
-Espais rics i pensats per als infants
-Adaptació al ritme de cada infant


GRUPS INTERACTIUS


Els grups interactius consisteixen en organitzar l’aula en petits grups de treball heterogenis. Cada grup estarà tutoritzat per un adult (professor, voluntari, familiar…)

-Intervenció més rica i concreta per atendre les necessitats de cada alumne. Amb un seguiment més directe i personalitzat.

-Clima de comunicació i coordinació dins l’aula.

-Col·laboració i participació d’agents de la comunitat per afavorir l’aprenentatge dels infants.

-Creació d’entorns d’aprenentatge a partir de la comunicació (aprenentatge dialògic)

-Foment de l’esperit crític


TALLERS

Els tallers es basen en la vesant pràctica i procedimental.

Per treballar habilitats procedimentals extretes directament del currículum. Ex. taller de càlcul mental.

-Ràtios reduïdes i implicació de diferents professionals.

Si m’ho expliques me n’oblido, si m’ho expliques i ho veig tenc por de no recordar-ho,
 si ho faig ho aprenc


AMBIENTS

Són espais gestionats per prendre decisions, on els infants de diferents edats tenen la possibilitat de construir i compartir coneixement amb la resta de companys i adults.

-Protagonista del seu aprenentatge, també pot observar als altres i experimentar per ell mateix.

-Pot expressar-se en diferents llenguatges

-Fomenta la interacció amb els altres

-Fomenta l’adquisició d’autonomia

-Desenvolupa capacitats cognitives, sensorials, motrius i de reconeixement d’emocions.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada