Entrada destacada

Carta a un professor novell (Anton Aubanell)

A primer de carrera ens van posar un vídeo que em va encantar i vaig pensar tant de bo el tengui present durant tota la vida. Si som sincer...

dilluns, 23 de maig del 2016

Avaluar

Què significa avaluar?

Segons els apunts d’assignatures i l’aprenentatge que he anat fet durant la carrera em puc atrevir a  dir que hi ha diferents maneres d’entendre l’avaluació aquí us n’explic un parell:

-L’avaluació com a superació de la visió de diagnòstic. És a dir llevar el clixé de nin 7, que sempre vas predisposat a posar-li el 7 de nota.

-Avaluar com a procés per extreure informació per tal de dissenyar respostes educatives adaptades a cada alumne. Així vent què és el que li va bé a cada alumne i què és el que necessita millorar i per tant treballar una mica més.

-Avaluar des d’una perspectiva positiva, per tal de veure què és capaç de fer. És a dir avaluar per enriquir processos d’aprenentatge i no només per cercar handicaps o dificultats dels alumnes.

-Avaluar per saber què és el que ha mancat com a mestre en les teves explicacions o manera de treballar, per tal de poder canviar-ho en situacions futures.

Com ha de ser l’avaluació?

L’avaluació ha de ser global per enriquir processos d’aprenentatge, hem d’anar més enllà dels continguts, hem de tenir en compte valors, actituds, avanços que ha fet l’alumne… No podem limitar-nos als aspectes merament acadèmics. A més l’avaluació no ha de ser només a partir d’una estratègia sinó que s’ha d’avaluar de maners diferents el mateix contingut ja que les intel·ligències múltiples són presents als nostres infants, a un alumne li anirà molt millor un examen memorístic, però a un altre li anirà millor un de pràctic.


Per això opín que és important avaluar de diferents maneres, però també diferents persones ja que també és important que s’avaluin els alumnes entre ells com que realitzin autoavaluacions.

Importància de l’avaluació

-Necessiten conèixer el nostre alumne per poder dissenyar respostes educatives adients.
-L’avaluació és un procés mitjançant el qual podem extreure tot tipus d’informació individual, personal, familiar i social de cada un dels alumnes.


Cal tenir en compte que fer el mateix tipus d’examen per a tots els alumnes, a vegades pot ser que no sigui just, ja que cada infant té unes característiques diferents i per tant té habilitats diferents. Es podria donar el cas que dos infants tenguessin el mateix coneixement però pel mètode en que els avaluam un ho pot demostrar molt més que l’altre. Aquest fet queda molt clar amb la imatge de Frato. 



Hi ha distints tipus d’avaluació:
  • Avaluació inicial: modalitat d’avaluació que té lloc abans d’iniciar el procés d’ensenyament-aprenentatge. El seu objectiu és el d’establir l’estat inicial de cada estudiant abans d’abordar l’estudi d’una unitat didàctica, tema o conjunt de temes amb la finalitat d’adaptar la planificació prevista a les necessitats de cada alumne o alumna. Té una funció formativa. 
  • Avaluació formativa: modalitat d’avaluació que té lloc durant el procés d’ensenyament-aprenentatge. El seu objectiu és el d’identificar les dificultats i progressos d’aprenentatge dels estudiants, per poder adaptar el procés didàctic del professorat a les necessitats d’aprenentatge de l’alumnat. Té una finalitat reguladora de l’aprenentatge i de l’ensenyament. 
  • Avaluació formadora: modalitat d’avaluació que persegueix desenvolupar la capacitat de l’alumnat per autoregular-se. Es caracteritza per promoure que l’alumnat reguli: si s’ha apropiat dels objectius d’aprenentatge, si és capaç d’anticipar i planificar adequadament les operacions necessàries per a realitzar un determinat tipus de tasques i si s’ha apropiat dels criteris d’avaluació.
  • Avaluació final: modalitat d’avaluació que té lloc al final del procés d’ensenyament-aprenentatge d’un determinat conjunt de continguts, amb l’objectiu d’identificar si s’han adquirit de manera significativa. Pot tenir una finalitat formativa, si els resultats s’utilitzen perquè l’alumnat prengui consciència dels seus èxits o per a regular futurs processos d’ensenyament dels mateixos continguts, i també selectiva, si s’utilitzen per qualificar l’alumnat.
  • Avaluació qualificadora: modalitat d’avaluació que té lloc en determinats moments de l’escolaritat amb l’objectiu de certificar l’adquisició d’uns determinats coneixements i competències. Té fonamentalment una finalitat comparativa i selectiva, però també orientadora. 


Per tal d’avaluar s’han de tenir clars els criteri d’avaluació ja que són els enunciat que expressa el tipus i grau d’aprenentatge que s’espera que hagin assolit els i les alumnes en un moment determinat i en relació amb els objectius de l’etapa, de l’àrea o de la unitat didàctica. 

Alguns exemples per avaluar podrien ser la rúbrica on es clarifica que és el que realment s’espera de l’alumne quan se li posa aquella “nota”, pot servir per autoavaluar-se i a més també la poden realitzar conjuntament per tenir clar que és el que s’espera d’ells. També es poden fer servir checkinglist on simplement s’ha de marcar si l’alumne realitza el que s’esmenta o no, serveix per fer l’avaluació continua. Per altra banda també es poden fer carpetes d’aprenentatge o diaris de classe on l’alumne explicarà que és el que ha anat aprenent i per tant es veurà clarament les percepcions de l’alumne i els seus aprenentatges. Encara que depenent de quin tipus d’avaluació es vol dur a terme s’utilitzaran aquest o diferents tipus d’avaluació.





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada